سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراقبت های پوست و مو صدف

نظر

عدسی پلاریزه در عینک به چه معنی است؟

پلاریزه در واقع یک لایه فیلتر است که روی سطح عدسی عینک افزوده می‌شود. به این منظور که از شدت نور ورودی به چشم‌ها بکاهد. عینک آفتابی با عدسی پلاریزه برای زمان‌ها و مکان‌هایی طراحی و تولید شده است که نور با شدت بسیار زیادی می‌تابد؛ یا تابش نور به سطوح صاف و صیقلی سبب بازتاب آن به چشم‌ها می‌شود. در چنین مواقعی با استفاده از عدسی پلاریزه می‌توان از شدت نور کاست.

وقتی با کمک یک فیلتر باعث کاهش میزان ورودی نور به چشم‌ها شوید، بینایی و دید شما بهبود خواهد یافت. درست است که عدسی پلاریزه با کاهش بازتاب نور باعث بهبود دید فرد می‌شود. یعنی می‌تواند شدت نور چراغ جلوی ماشین‌ها در جاده را نیز کاهش دهد. اما لازم بدانید که استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب کاملا اشتباه و خطرناک است.

به هیچ عنوان هنگام رانندگی در شب یا محیط‌های تاریک از عینک پلاریزه استفاده نکنید.

چرا نباید از عینک آفتابی پلاریزه برای رانندگی در شب استفاده کرد؟

گفتیم که فیلتر پلاریزه باعث کاهش شدت نور می‌شود. در نتیجه می‌تواند دید شما در شب را با مشکل مواجه کند. درست است که عدسی پلاریزه نور اضافی چراغ جلوی خودروها را مسدود می‌کند اما در عین حال دقت و وضوح دید شما را هم در شب محدود می‌کند. برای رانندگی در شب باید تمام تصاویر را با جزئیات ببینید تا خدایی نکرده تصادف نکنید یا مشکلی پیش نیاید.

چه عینکی برای رانندگی در شب مناسب است؟

تصور عموم این است که برای رانندگی در شب باید عینکی انتخاب شود که با افزایش کنتراست، وضوح و دقت دید را افزایش دهد. اما به دنبال تحقیقاتی که در سال 2019 میلادی در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شد، مشخص شد چنین باوری صحت ندارد.

به دنبال آزمایش مذکور، 22 بزرگسال با عینک‌های متفاوت در شرایط نوری متفاوت برای رانندگی در شب تست شدند. نتیجه کاملا برعکس باور مردم بود. مشخص شد که نه تنها هیچ نوع عینک رنگی یا عینک شیشه زرد برای رانندگی در شب مناسب نیست، بلکه در مواردی حتی خطرناک نیز هست.

آیا عینک مخصوصی برای رانندگی در شب وجود دارد یا خیر؟

اگر منظورتان عینک دودی است که باید بگوییم خیر. هیچ نوع عینک آفتابی برای رانندگی در شب مناسب نیست. اما اگر عینک طبی استفاده می‌کنید، می‌توانید یک لایه فیلتر ضد بازتاب نور (آنتی رفلکس) روی عدسی‌های آن بزنید تا دید واضح‌تری داشته باشید.

یا از عدسی‌های طبی مخصوص رانندگی در شب استفاده کنید. مثل عدسی‌های درایوسیف کمپانی زایس.